Top
ancore (de ciocolata) - In cautarea unui sens
fade
3741
post-template-default,single,single-post,postid-3741,single-format-standard,eltd-core-1.2.1,flow-ver-1.6.3,,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-standard,eltd-fixed-on-scroll,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

ancore (de ciocolata)

ancore (de ciocolata)

Esti la Universitate  si imediat langa libraria Eminescu (ce a mai ramas din ea), mirosul imbietor te face sa te opresti la chioscul cu covrigi mai speciali de la Petru. Esti curios ce gust o avea cel cu ciocolata de-i mai scump decat un covrig obisnuit de 1 leu de care-i plin orasul. Il cumperi, iti place, savurezi asocierea de covrig cu ciocolata si iti vezi de drum mai departe.

Saptamana viitoare treci iar prin zona. Sa te opresti la covrigarie?… sa nu te opresti?… Ideal si intelept ar fi sa iei in calcul calitatea covrigului, pretul din centru fata de un covrig obisnuit din cartier, costul celor cateva minute de mers in plus pana la un chiosc cu produse asemanatoare dar mai ieftine, efectul ciocolatei asupra danturii si a siluetei… In loc de asta te trezesti ca-ti spui “am mai luat de aici, mi-a placut, aluatul a avut gust de cozonac, umplutura a fost de-li-cioa-sa si  din belsug, nu a trebuit sa caut o dara de ciocolata in capatul covrigului, deci a fost o decizie buna pentru mine”;. Asa ca te asezi la coada si-ti cumperi din nou.

Procedand astfel tocmai ai exemplificat comportamentul denumit autoimitatie gregara. Acesta se manifesta atunci cand avem convingerea ca un anume lucru este bun (sau rau) pe baza comportamentului propriu anterior. Cu alte cuvinte, din clipa in care devenim prima persoana din fata chioscului cu covrigi, ne reasezam la coada dupa noi insine, in cadrul experientelor ulterioare.

Si povestea continua. Odata ce te-ai obisnuit sa platesti mai mult pentru un covrig si ai escaladat o noua poteca a consumului, alte schimbari devin si ele mai usoare. Trecerea la o cantitate mai mare si la un pret mai ridicat devine un obicei logic.

Daca insa am sta un pic sa ne gandim, parca n-ar mai fi atat de logic si clar de ce trebuie sa cheltuim pe-un covrig *de fite*, in loc sa luam unul simplu cu care sa ne stapanim foamea. Dar din pacate nu te/ne gandim astfel pentru ca deja am luat o decizie intarita de un comportament anterior asemanator.

Exista insa si ceva dubios in toata tarasenia asta. Daca ancorarea se bazeaza pe o decizie initiala, cum a devenit atunci covrigul ciocolatiu o astfel de decizie detronand umilul covrigel de cartier?…  Cu ce, cum ne-a furat mintile?….Ei bine, o parte din vina apartine comerciantilor vicleni prin metode mai mult sau mai putin ortodoxe (ex. imbunatatirea aluatului cu tot felul de umpluturi, amplasarea punctelor de desfacere in locuri cu trafic aglomerat, aromele ce-ti ies imbietor in intampinare in strada, si tot asa…

Toate acestea si multele si diversele alegeri pe care suntem nevoiti sa le facem (daca sa cumparam un frigider nou, sa plecam anul asta in vacanta in tara sau in strainatate, daca sa fumam, daca sa ne casatorim, sa ne mutam, sa facem copii), toate sunt intemeiate pe valorile noastre fundamentale, pe simpatiile si antipatiile noastre. Exista un aspect care ne poate pune pe ganduri. Oare deciziile luate pana la varsta aceasta au fost autentice sau s-au incadrat intr-un lung sir de comportamente ancorate initial? Oare deciziile ne-au apartinut cu adevarat sau au fost influentate de un prim moment mai mult sau mai putin intelept?…Totul e posibil…

In momentul asta insa conteaza mai mult cum putem sa imbunatatim si sa diminuam pe cat posibil comportamentele irationale. Si un prim pas ar fi acela de a deveni mai constienti de punctele noastre vulnerabile. De exemplu ai in plan achizitionarea unui telefon nou si iti face cu ochiul unul ce cu siguranta va dezechilibra bugetul pentru urmatoarele luni…….. Asa ca incepi prin a-ti pune cateva intrebari. Chiar imi trebuie camera asta foto cu care vine echipat, mai ales ca deja am un aparat foto fain care imi inregistreaza fidel amintirile cu cei dragi?….Oare chiar o sa folosesc abonamentul suplimentar pe care va trebui sa il fac la una din companiile de profil pentru a beneficia de superviteza de navigare? Cata placere voi obtine din achizitia facuta? N-ar fi oare mai intelept sa reduc un pic pretentiile si sa le ajustez tinand cont de bugetul disponibil?…

O atentie deosebita ar trebui acordata primei decizii din lantul ce va urma. La momentul respectiv aceasta s-ar putea sa-ti para o simpla alegere dar ulterior te va putea influenta fara sa-ti dai seama.

Mult timp.

panangua
No Comments

Post a Comment